مدرسه تعلیم و تربیت‏

مدرسه تعلیم و تربیت‏

مدرسه تعلیم و تربیت‏

مدرسه تعلیم و تربیت‏

مدرسه تعلیم و تربیت‏

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۸ ثبت شده است

اهمیت دعا و نیایش
«دعا» اظهار احتیاج و نیاز، به پیشگاه حضرت بى نیاز است، دعا بیان تهیدستى و فقر و مسکنت و ندارى به محضر غنى مطلق، و مالک جهان هستى است.            انصاریان
نمونه دعا ها
نمونه دعا های قرآنی
نمونه برکات دعاها (دعای یستشیر)
بسیار کسانی هستند که چون فاطمه خانم ژاپنی «که قبلا بودائی بوده» و «پس از بلوغ فکری، و بروز شک در آئینش، به تلاش بر« خودآگاهی» پرداخته و پس از جستجو  بالأخره، از طریق خواندن، ترجمه ژاپنی دعای یستشیر، مولایمان امیر مؤمنان امام علی (ع) او مسیر خود را پیدا کرده و مثل تشنه ای که سیراب شده باشد و به یقین رسیده و اکنون در زمره شیعیان فعال است.
او تشنه معارف ناب اسلامی بوده، چرا که مدتی زیادی همجواری رهبری دام عزه را انتخاب کرده بود، تا بتواند با راهنمائی ایشان آگاهیش کامل گشته و ... آشنایی این بانوی مؤمنه که استعداد آگاهی بخشیدن به موحدان هم زبان خود را دارد، و اکنون در تلاش بصیرت یابی و خود آگاهی است، باعث خرسندی همگان بوژه فعالان فرهنگی در فضای مجازی را دارد.
گفتنی است، با اینکه تهیه مجموعه هایی مستند سازی شده به کمک منابع اسلامی برای همه مردم، در بلاد مختلف، کار ساده ای نیست، چرا که ابتدا با باید با تک تک فرهنگ ها آنان آشنا باشیم، لیکن به کمک سوژه های مناسب و دلپذیری، مثل ضرب المثل ها و کلمات حکیمانه ایران و جهان، می توان ارتباط اولیه برقرار شود، سپس تشنگان احتمالی را در صورت مراجعه، به کمک معارف قرآنی و اهل بیت سیراب نمائیم.
و با مستند سازی مثل ها و کلمات حکیمانه آن ها (البته آنچه در حوزه معارف است و با محتوای قرآنی روایی سازگار است) می توان اسلام و اهل بیت را به آنان معرفی کرده، تا فطرت های پاک بتوانند گمشده خود از لابلای این آموزه ها بدست بیاورند. و چنانکه آمادگی لازم را داشته باشند، برای برقراری ارتباط با موحدان و یکتا پرستان دیار خود، خوراک روحی خوبی در اختیار داشته باشند، تا امثال بانو فاطمه «ره یافته» ژاپنی به کمک این سوژه های محلی، بتواند، تبلیغ معارف دینی و ولایی، داشته باشد.
شکی در این نیست که آموزش معارف اگر توسط افراد متولد همان مکان ها که آشنا  به زبان مادری هستند باشد در بیداری مردم آن کشور، تأثیرش بیشتر است.
نمونه این مثل های مستند سازی و بارگذاری فرهننگی شده در بخش مسابقه های ضرب المثل ها تقدیم می گردد.
معرفی دعای یَسْتَشیر
  
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ اسفند ۹۸ ، ۰۶:۰۸
فرهنگسازان حجة ابن الحسن (عج)
تلاش برای رضای الهی ‏
در این روز ها و ساعت ها، که مقرون به اجابت دعاست،از خداوند بزرگ، خواهان عاقبت بخیری هستیم و این را باید بدانیم که جز برای رضای او هیچ تلاشی ماندگار نیست.
‏ دارند هر کس از تو مرادى و مطلبى
مقصود ما ز دنیا و عقبى لقاى تست‏
‏ برگرفته از آیه شریفه: رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُم ‏ وَ رَضُوا عَنْهُ ‏
سوره مائده آةه 119
هم خداوند از آنها خشنود است، و هم آنها از خدا خشنودند
ضمن آرزوی آموزش برای هم گذشتگان و شفای مریضان بویژه بیماران کرونای از خدا می خواهیم به بیمار داران و مصیبت دیدگان صبر عنایت فرماید. با وجود در اختیار بود نرم افزار های شعری و سروِش دهی اشعار در فضای مجازی ما انخاب شعر دلخواه و مناسب نیاز مطالعه کننده عزیز را به عهده خود آنان گذارده و در اینجا پس از توضیح نحوه انجام مسابقه فقط به چند شعر مناسب این ایام در ذیل خواهیم اشاره داشت.

نحوه انجام مسابقه شعر فارسی

نحوه انجام این مسابقه نیز به این صورت است که پس از انجام کار رقیبان، شما یکی از این سوژه ها را موضوع سخن قرار داده و با استفاده آنچه از داشته های خود که «شنیده اید یا مطالعه داشته اید و به خاطر سپرده اید » و در آرشیوه خود قرار داده اید،از قبیل: آیات، روایات، خاطرات داستان ها طنز ها اشعار و ... قبلا پر بار و بروز رسانی کرده، و با آنها آموزه های دینی را به دیگران یاد دهید، تا از برکات دنیوی و اخروی «مداد العلما افضل من دماء الشهدا» برخوردار شوید.

اگر آرشیوی هم تا کنون نداشته اید، هم اکنون دست به قلم یا کامپیوتر شده، سریع آرشیوی موضوعی برای یاد داشت برداری، تهیه کرده و موضوعات مختلف را جستجو کنید و هر کدام را در جایگاه خود قرار دهید.

یاد آوری پایانی

لازم به تذکر اینکه : با اشعار انتخابی، مسابقات گوناگونی می توان برگزار کرد ، از قبیل این مسابقات.

1- مسابقه پرسش و پاسخ اشعاری که در پاسخ این موضوع شعری را بخوانید.

2 - اگر مسابقه «مشاعره موضوعی» باشد، که دو نفر پاسخگوی شعری یکدیگر می باشند.

به این صورت که طرف شعر را در موضوع می آورد. رقیب او نیز در همین موضوع باید شعری بخواند.

3 - مسابقه مفهوم گویی شعر های فارسی. که شعری خوانده می شود دیگران مراد و مفهوم آن را توضیح می دهند.

4 – یک نفر شعری می خواند: دیگران آیه ای از قرآن یت روایتی و حکایت مناسب آن شعر را می گویند.

5 – مستند سازی شعر ها؛ بدین صورت که یک نفر شعری فارسی را می خواند: دیگران باید سند قرآنی روایی آن را یاد آور شوند.

6 - و بلأخره مسابقات همسو، که همین موضوع را با، حافظان موضوعی آیات قرآن ، روایات و ... به رقابت می پردازند.

‏الصبر مفتاح الفرج‏
‏ صبر تلخ آمد و لیکن عاقبت  *** میوه شیرین دهد پر منفعت‏
‏چون بمانى بسته در بند حرج *** صبر کن که الصبر مفتاح الفرج‏
‏صبورى مایه امیدت آرد *** صبورى دولت جاویدت آرد
حافظ
برگرفته از آیه شریفه : قالَ مُوسى‏ لِقَوْمِهِ: اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا
‏ [الأعراف 7/ 128]‏
«از خدا یارى جویید، و استقامت پیشه کنید.
صبر بر سختی ها
‏صبر کن حافظ بسختى روز و شب ** عاقبت روزى بیابى کام را
برگرفته از آیه شریفه : وَ تَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنى‏ عَلى‏ بَنِی إِسْرائِیلَ بِما صَبَرُوا‏‏                                    [الأعراف 7/ 137]
وعده نیک پروردگارت بر بنى اسرائیل، بخاطر صبر و استقامتى که به خرج دادند، تحقّق یافت و آنچه فرعون و فرعونیان‏ ... نابود شدند.
امید است «حکایت های تاریخی» که بعضی را خدا برای عبرت گرفتن ما گوشزد فرموده و بعضی را با چشم خود دیدیم، باعث بکار گیری و رعایت همه باید و نبایدها بشود:
عبرت گرفتن از مرگ دیگران
ای دوست بر جنازه دشمن چو بگذری
شادی مکن که بر تو همین ماجرا بود
نزهة النواظر
آری عجله در هیچ کاری خوب نیست الا در کار خیر چرا که از پاداش دنیوی و اخروی برخوردار است پس شتاب به انجام کار خیر داشته باشیم انشاء الله.
در انجام کار نیک عجله کن
ای که دستت می رسد کاری بکن *** پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار ‏
‏سعدی

همه آنچه در دنیا آفریده شده برای این است که  انسان به قرب الهی برسد و این می شود جز با عشق الهی.

عشق الهی
گر بشکافند سراپای من  **** جز تو نیابند در اعضای من
راه نجات در معرفت خدا و انجام وظیفه است و ندانسته انسان هیچ کار مفیدی انجام نمی دهد، از این رو لازم است در طلب آگاهی و معرفت تلاش کنیم.
علم و دانش
گفتم ار علم اختیار کنی  ***  علم گوید تو را چه کار کنی
 
عباس شهری

بسیاری از دانایان و عالمان در اثر غفلت به گمراهی کشیده شدند.

دوری از غفلت
جهان، سر به سر، حکمت و عبرت است
چرا بهره ما همه غفلت است؟
تلاش برای غافل نماندن

روزگار چون تیر از کان بیرون رفته در گذر است فرصت باقی مانده را غنیمت شمرده و بهره بردای بهینه کنیم.

غنیمت شمردن فرصت
‏ تو امروز فرصت غنیمت شمار ***  که فردا ندامت نیاید بکار
‏ بکوش اى توانا که فرمان برى  *** که در ناتوانى بسى غم خورى‏
‏ برگرفته از آیه شریفه : عَلِمَتْ نَفْسٌ ما أَحْضَرَت  سوره تکویر آیه 14
(آرى در آن هنگام) هر کس مى‏داند چه چیزى را آماده کرده است!
بهترین نوع استفاده از عمر بهره گیری از مجالست با عالمان است بویژه اگر عامل هم باشد.
گذران عمر با عالمان
نگهدار فرصت که عالم دمی است *** دمی پیش دانا به از عالمی است ‏
‏سعدی
چه بسیار کسانی در جامعه هستند که فقر مانع رشد آنان شده پس برای خدا به ناتوانان کمک کنیم تا در فرهنگ سازی دچار مشکل نشویم.
عوارض فقر و تنگدستی
اگر ٍ ز نان شکم آدمى نباشد سیر
حدیث و موعظه در وى نمى کند تأثیر
ملک الشعراى بهار

از قدیم گفته شده رنج و گنج همراهند از این رو تلاش و کوشش را برای سعادت خود و خانواده کشور و ملت نصب العین خود قرار دهیم تا از برکات آن همگان بهرمند گردیم.

ترغیب به کار و تلاش
گنج خواهی در طلب، رنجی ببر *** خرمن ار می با یدت، تخمی بکار
سعدی
بیکاری نه تنها بهره نداشتن از مال را در پی دارد بلکه عواقب شومی از قبیل بیماری های روحی مثل افسردگی را به انسان تحمیل می کند بهر حال سعی کنیم بیکار نمانیم تا سالم بمانیم.
 عواقب بیکاری
به کار اندر آ این چه پژمردگی است *** که پایان بی کاری افسردگی است
چه بسیار کسانی که پند و موعضه و نصِحت شدند و اثری در وجودشان پیدا نشد این باعث ترک نصیحت ما نمی شود علاوه بر این جواب نقضی که خود ما نیز نصیحت بزرگان را، تماماُ عمل نکردیم، خود پند دادن به دیگران با شرائط خاصش، اگر انجام شود، ثوابش از آنچه خورشید بر آن می تابد بشتر است. این حدیث حضرت محمد (ص) به امام علی (ع) بوده آیا حیف نیست محروم کردن خود از این ثواب به بهانه های واهی از این رو ضمن دقت در کاستی های آموزشی خود که ممکن است شیوه آموزش ما،از نظر ادبیات آن فرد، درست نبوده،بطوری که نتوانستیم با آن ادبیاتی که نظر او را جلب می کرده پند خود را به او، گوش زد کنیم،اینجاست که باید به رفع عیوب آموزشی خود بپردازیم.
موعظه و نصیحت
نکته یادماندنى ‏
‏من آنچه شرط بلاغست با تو می کویم 
تو خواه از سخنم پند کیر و خواه ملال‏
برگرفته از آیه شریفه : و ما على الرسول الا البلاغ‏  
سوره مائده آیه 99
پیامبر وظیف ه‏اى جز رسانیدن پیام (الهى) ندارد (و مسئول اعمال شما نیست)
انشاء الله خداوند به همه ما گوش شنوا و توفیق عمل به وظائف مان را عنایت بفرماید. آمین یا رب العالمین.
خادم موحدان عالم مرتضوی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ اسفند ۹۸ ، ۱۶:۴۷
فرهنگسازان حجة ابن الحسن (عج)

  نحوه انجام مسابقه داستان طنز و لطیفه

نحوه انجام مسابقه به این صورت است که شروع کار با لطیفه یا طنز است در موضوع خاصی به اصطلاح هدفمند پس از اتمام کار، شما یکی از این سوژه ها را موضوع سخن قرار داده و با استفاده آنچه از داشته های خود که «شنیده اید یا مطالعه داشته اید و به خاطر سپرده اید » و در آرشیوه خود قرار داده اید،از قبیل: آیات، روایات، خاطرات داستان ها طنز ها اشعار و ... قبلا پر بار و بروز رسانی کرده، و با آنها آموزه های دینی را به دیگران یاد دهید، تا از برکات دنیوی و اخروی «مداد العلما افضل من دماء الشهدا» برخوردار شوید.

اگر آرشیوی هم تا کنون نداشته اید، هم اکنون دست به قلم یا کامپیوتر شده، سریع آرشیوی موضوعی برای یاد داشت برداری، تهیه کرده و موضوعات مختلف را جستجو کنید و هر کدام را در جایگاه خود قرار دهید.

یاد آوری پایانی

لازم به تذکر اینکه : با طنز و لطیفه و داستان، مسابقات گوناگونی می توان برگزار کرد ، از قبیل این مسابقات.

1- مسابقه مراد از این طنز چیست؟ و به چه موضوعی اشاره دارد.

2 - اگر مسابقه شبیه «مشاعره موضوعی» باشد، که دو نفر پاسخگوی هم باشند.

اولی طنزی در موضوعی می آورد طرف مقابل نیز باید در همان موضوع طنز یا داستان و لطیفه ای بیاورد.

3 - مسابقه مفهوم گویی و آموزه های طنز.

4 – یک نفر طنزی می گوید دیگران نکته هایی در ارتباط با آن می گویند.

5 – و بلأخره مسابقات همسو، که همین موضوع را با، حافظان موضوعی آیات قرآن ، شعر و ... به رقابت می پردازند.

طنز مقدمه ای بر داستان های کرونائی

تمثیل آفتاب و مهتاب

پیرى، از مریدان خود پرسید: ((هیچ کارى و اثرى از شما سر زده است که سودى براى دیگرى داشته باشد؟ )) یکى گفت: (( من امیر بودم . گدایى به در خانه من آمد. چیزى خواست. من جامه خود و انگشتر ملوکانه به او دادم و او را بر تخت شاهى نشاندم و خود به حلقه درویشان پیوستم .))

دیگرى گفت: (( از جایى مى‏ گذشتم. یکى را گرفته بودند و مى‏ خواستند که دستش را ببرند. من دست خود فدا کردم و اینک یک دست ندارم. ))

پیر گفت: (( شما آن چه کردید در حق دو شخص معین کردید.

مؤمن چون آفتاب و مهتاب است که منفعت او به همگان مى ‏رسد و کسى از او بى‏ نصیب نیست . آیا چنین منفعتى از شما به خلق خدا رسیده است؟ ))

-برگرفته از: شیخ ابوالحسن خرقانى، نور العلوم، به کوشش عبدالرفیع حقیقت، ص 81 . ?

من که دارم در گدائى گنج سلطانى بدست

کى طمع بر گردش گردون دون پرور کنم.

امروزه برای بعضی گرفتاری هایی به وجود می آید از طرفی، نباید آسیب دیدگان و خسارت دیده ها را تنها گذاشت، بلکه دلداری به آنان لازم است.

مصیبت زده را دریابیم

یکى از دستورات الهى که در سوره العصر بیان مى فرماید: آن است که شخص مسلمان هرگاه گرفتارى، مصیبت زده اى را مى بیند از جهت مال و دارایى یا از طرف بدن و بیمارى یا مرگ بستگان و دوستان، وظیفه اش آن است که او را امر به صبر نماید و با تذکر فناى دنیا و زودگذر بودن آن و تغییرهاى آن و اینکه بلا و گرفتارى عمومى و همگانى است و نظایر آن را برایش بیان کند و بقا و دوام آخرت و پاداش هاى بى نهایت خداوند را یادآوریش نموده بدین وسیله اورا آرامش دهد: (وَ تَوا صَوْا بِالصَّبْرِ).

شعر : اى دل صبور باش و مخور غم که عاقبت    

این شام صبح گردد و این شب سحر شود   

مواظب سوء استفاده دیگران باشیم

به این نکته نیز توجه داشته باشیم که این دین و انقلاب و آزادی را ارزان به دست نیاورد ایم، تا به اندک ناراحتی، آن را از دست بدهیم، از رو باید مواظب سوء استفاده های دنیا طلبان باشیم.

نکته بیدار باش

طنز: آدمیان دوست مى‏ رانند و دشمن مى‏ نوازند

مردى روستایى، گاو خود را در آخور بست و به سراى خود رفت. شیرى آمد، گاو را خورد و در جاى او نشست. مدتى گذشت. مرد روستایى به آخور آمد تا گاو را آب و علف دهد. آخور چنان تاریک بود که روستایى ندانست که در جاى گاو، شیرى درنده نشسته است. بر سر شیر آمد و دست بر پشت او مى‏ کشید و مى‏ نواخت.

شیر در زیر نوازش ‏هاى دست روستایى، به خنده افتاد و پیش خود گفت: راست است که مى‏ گویند «آدمیان، دوست مى‏ رانند و دشمن مى‏ نوازند» .

اگر مى ‏دانست که چه کسى را مى‏ نوازد، زهره ‏اش پاره مى‏ شد و جان مى ‏داد.

آرى، آدمى گاه آرزوى چیزى یا کسى را مى‏ کند که اگر حقیقت آن چیز یا کس را مى‏ دانست و مى‏ شناخت، مى‏ گریخت، و چون دشمن خویش را نمى‏ شناسد، گاه عمر خود را در خدمت او صرف مى‏ کند، و در همه عمر عاشق او است. 

!- مثنوى، دفتر دوم، ابیات 515 505 . ?

پیام شوم این غفلت، مانع رسیدن به عشق خدا، هم هست‏ :

‏خواب و خورت ز مرتبه ى خویش دور کرد‏

‏آنگه رسى به عشق که بى خواب و خور شوى‏

‏   حافظ ‏

از خوى خوش پیامبر صلى الله علیه و آله چه استفاده ها که نکردند!

ابن عبدالبر در استیعاب مى نویسد: نعیمان بن عمر و انصارى از قدماى صحابه و از جمله انصار و اهل بدر است مردى خوش مجلس و مزاح بود از وقایعى که از منسوب به اوست این است که مرد عربى از بادیه نشینان خدمت پیغمبر صلى الله علیه و آله آمد شتر خود را پشت مسجد خوابانید و به مسجد وارد شد، بعضى از اصحاب به نعیمان گفتند اگر این شتر را بکشى گوشت آنرا تقسیم مى کنیم حضرت رسول صلى الله علیه و آله قیمتش را به اعرابى خواهد داد او را نیز خشنود خواهد کرد نعیمان شتر را کشت ، در این اثنا اعرابى بیرون آمد. شتر خود را کشته دید فریاد کرد و پیغمبر را بداد خواهى خواست . نعیمان فرار کرد. حضرت رسول صلى الله علیه و آله آن فریاد را که شنید از مسجد خارج شد. ناقه اعرابى را کشته دید. پرسید این کار از که سر زده گفتند از نعیمان .

آن جناب یک نفر را فرستاد تا او را بیاورد، فرستاده رفت پس از جستجو فهمید در خانه ضباعه دختر زبیر بن عبدالمطلب همسر مقداد بن اسود پنهان شده منزل ایشان نزدیک مسجد بود به آنجا رفت . او را اشاره به محلى کردند که شباهت به حفره اى داشت نعیمان خود را در حفره اى پنهان کرده و با مقدارى علف سبز جلوى حفره را پوشانیده بود. فرستاده بازگشت ، عرض کردى یا رسول الله صلى الله علیه و آله من او را ندیدم حضرت با دسته اى از اصحاب به خانه ضباعه آمدند آن مرد مخفیگاه نعیمان را نشان داد. پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود: علف ها را برداشتند و نعیمان را بیرون آوردند پیشانى و رخسارش از علفهاى تازه رنگین شده بود حضرت رسول فرمود: نعیمان این چه کارى بود که از تو سر زد؟! گفت : یا رسول الله همان کسانیکه شما را راهنمائى به محل من کردند به این کار وا دارم نمودند پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله تبسم کنان رنگ علف را با دست مبارک خویش از پیشانى و رخسار او زدود، بهاى شتر را نیز به صاحبش داده او را راضى کرد.   لطائف الطوائف ص 27

این مسئله مسابقه قرآنی هم دارد:

پیامبر اسلام (ص) و انفاق

امام صادق (ع) فرماید : پیامبر اسلام در بخشش و انفاق طوری بود که هر کس سؤالی می کرد از چیزی حضرت به او عطا می فرمود ، یکی از زنان پسر خود را نزد رسول خدا فرستاد و به او سفارش نمود که اگر پیامبر فرمود نزد ما چیزی نیست عرض کن پیراهن خود را مرحمت نمایید .

 پسر آمد و پرسش نمود و پس از آن عرض کرد پیراهن خود را عنایت کنید حضرت پیراهن خود را به او داد ، در این هنگام این آیه شریفه نازل گردید (( و لا تجعل یدک الآیه )) کنایه از این که در انفاق افراط و تفریط نشود بلکه میانه رو و مقتصد باش .  کتاب  لئالی ص 263

چگونگی برخود با نا توان ها و آسیب دیده گان

این هم دو خاطره:

خاطره زاهد با تدبیر آیة الله سید علی‌ آقا قاضی رضوان الله تعالی علیه و کمک به سبزی فروش، در این زمینه شنیدنی است.

حفظ آبروی مؤمن واجب است

یکی از علمای نجف می‌ گوید: روزی به دکان سبزی‌ فروشی رفته بودم، دیدم مرحوم آیه الله سید علی‌ آقا قاضی خم شده و مشغول کاهو سوا کردن است؛ ولی به عکس معمول، کاهوهای پلاسیده و آن‌هایی که دارای برگ‌های خشن و بزرگ هستند، برمی‌دارد.

پس از آن که وی کاهوها را خرید، زیر عبا گرفت و روانه منزل شد. من به دنبال وی رفتم و عرض کردم: آقا! چرا این کاهوهای غیرمرغوب را سوا کردید؟

فرمود: آقا جان من! این مرد، فروشنده، شخص بی‌ بضاعت و فقیری است و من گاهی به او کمک می‌کنم و نمی‌خواهم به او چیزی بلاعوض داده باشم؛ تا اولاً آن عزّت و شرف و آبرویش از بین نرود و ثانیاً خدای ناخواسته عادت به مجّانی گرفتن نکند و در کسب هم ضعیف نشود و برای ما فرقی ندارد کاهوهای لطیف و نازک بخوریم یا از این کاهوها، و من می‌دانستم که این ها خریداری ندارند و ظهر که دکان خود را می‌بندد، این ها را بیرون می‌ریزد. بنابراین، برای جلوگیری از خسارت و ضرر کردن او، این ها را خریدم.

نمونه شیوه امداد رسانی های اخلاقی غیر مادی:

هشدار نسبت به همنشینی با نادان ها

نمونه راهنمائى های احمق ها

شخصى در خانه اش چاهى حفر کرد، و خاکها را داخل خانه روى هم ریخت . پس از حفر چاه هر چه فکر کرد با اینهمه خاک چه کند ،عقلش به جائى نرسید. بادوستش مشورت کرد. دوستش گفت : اینکه کارى ندارد، چاه دیگرى حفر کن و این خاکها را داخل آن بریز. این بیچاره طبق راهنمائى دوستش عمل کرد. چاه دیگرى حفر کرد و همه خاک هاى چاه اول را در چاه دوم ریخت . ولى اینبار خاک چاه دوم در خانه باقى ماند. بار دیگر براى راهنمائى نزد همان دوستش رفت ، و مشکل جدید را شرح داد. دوستش به او گفت : راه حلش خیلى ساده است . خاک هاى چاه دوم را هم در چاه اول بریز و قضیه را تمام ، و خودت را راحت کن .       

هشدار نسبت به رعایت نکردن امور اقتصادی

نیکى بى رحمانه

یکى از مسلمین در مدینه در عصر رسول خدا (ص) در بستر مرگ قرار گفت ، او از ثروت دنیا ز شش غلام بیشتر نداشت ،و چند دختر کوچک نیز داشت ، او که احساس کرد در آستانه مرگ قرار گرفته ، غلامان خود را آزاد کرد و براى دختران کوچک خود چیزى نگذاشت و سپس از دنیا رفت . طبق معمول جنازه او را به خاک سپردند، جریان مرگ او و بجا ماندن کودکان یتیم او را به رسول خدا(ص ) خبر دادند.  پیامبر (ص ) از اینکه او غلامان خود را آزاد کرده (و در ظاهر، نیکى نموده ولى در باطن به کودکان خود ترحم ننموده و آنها را از ثروت دنیا محروم کرده ) متاثر گردید و فرمود: چنانچه به من اطلاع مى دادید، من نمى گذاشتم او را در قبرستان مسلمین دفن کنید، زیرا او کودکان خود را از ثروت دنیا بى نصیب کرده و آنان را فقیر و بى پناه گذاشته تا دست گدائى به سوى مردم دراز کنند.

خادم موحدان عالم مرتضوی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ اسفند ۹۸ ، ۰۸:۳۳
فرهنگسازان حجة ابن الحسن (عج)

بسم الله الرحمن الرحیم

هدف از مسابقه ضرب المثل ها
علت استفاده ما از ضرب المثل های غیر فارسی زبان ؛ می خواهیم به موحدان عالم بفهمانیم،ریشه تمامی مثل ها و سخنان حکیمانه بزرگان شما، در کتاب پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) قرآن است.
گفتنی است: علاوه بر فرهنگ موضوعی ضرب المثلهای فارسی و ضرب المثل های ایران و جان «دو فرهنگنامه در موضوع مستند سازی ضرب المثل ها و کلمات بزرگان به وسیله قرآن و عترت در دست اقدام است».
همانگونه که در چگونگی اجرای مسابقات گفته شد، مردم از نظر ذوق و سلیقه مختلف هستند از این رو، ما می خواهیم به کمک داشته های خود مردم و آنچه به آن مشغولند آموزه های دینی را به آنان بیاموزیم، موفق باشید.
چون دسترسی به متن مثل ها در نرم افزارها و فضای مجازی آسان است؛ از این رو، زحمت بدست آوردن مثل در موضوع مناسب، کار شما، را به عهده خود شما می گذاریم و در این جا فقط به چند مورد از ضرب المثل هایی که حالت کلی گویی دارد، اکتفا می کنیم: از قبیل موضوع های ذیل مثل استفاده از فرصت و ...

نحوه انجام مسابقه

نحوه انجام مسابقه به این صورت است که در ادامه این پاسخ، شما این سوژه را موضوع سخن قرار داده و با استفاده آنچه از داشته های خود که «شنیده اید یا مطالعه داشته اید و به خاطر سپرده اید » و در آرشیوه خود قرار داده اید،از قبیل: آیات، روایات، خاطرات داستان ها طنز ها اشعار و ... قبلا پر بار و بروز رسانی کرده، و با آنها آموزه های دینی را به دیگران یاد دهید، تا از برکات دنیوی و اخروی «مداد العلما افضل من دماء الشهدا» برخوردار شوید.

اگر آرشیوی هم تا کنون نداشته اید، هم اکنون دست به قلم یا کامپیوتر شده، سریع آرشیوی موضوعی برای یاد داشت برداری، تهیه کرده و موضوعات مختلف را جستجو کنید و هر کدام را در جایگاه خود قرار دهید.

استفاده بهینه از فرصت ها

در چگونگی تهیه محتوا و اجرای مسابقه؛ گفته شد، از فرصت ها باید استفاده بهینه کرد، چرا که ممکن است چنین فرصتی دیگر بدست نیاید، از این رو گفته شده:  « تیری که در رفت به دست نیاید »

مفهومش این چنین است که:

عمر رفته و گذشته را نمی توان دوباره بدست آورد.

ضرب المثلی پاسخ به مانع بهانه تراشی برای شروع کارهای فرهنگی

اکنون ضرب المثلی را که پاسخ به مانع بهانه تراشی بعضی ها برای جلوگیری از شروع کارهای فرهنگی و اقتصادی و ...  است را بخوانید .

اصل ضرب المثل :

ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است

مفهوم :

کار نیک و عمل صالح را هر وقت انجام دهی اجر خود خواهی برد.

کنترل آدم عجول

طبیعی است انسان هم عجول خلق شده :

از این رو، در کارها نیز می خواهد، زود به نتیجه برسد؛ لیکن باید اول کار و تلاش داشته باشیم چرا که :

اصل ضرب المثل : « با یک گل بهار نمی آید»

مفهوم :

تنها با یک کار نیک نمی توان کسی را نیکوکار (هنرمند) بحساب آورد.

پس از انجام کار هم، مقداری صبر کند، ببیند عاقبت کارش چگونه است؛ بعدا برایش جیب بدوزد: اما تکمیلی این مثل را نیز بدان که:

لیکن در کارهای مادی و روز مره:

اصل ضرب المثل : «جوجه رو آخر پائیز می شمارند»

مفهوم :

هشداریست به اینکه نتیجه کار را باید در عاقبت کار دید.

یاد آوری پایانی

لازم به تذکر اینکه : با مثل ها، مسابقات گوناگونی می توان برگزار کرد ، از قبیل این مسابقات.

1- مسابقه با ضرب المثل این موضوع را پاسخ دهید

ضرب المثلی در باره دوست بگوئید؟

یک دوست خوب، از یک ده شش دانگ بهتر است.

این مثل را، در باره اهمیت دوست خوب می توان آورد.

2 - اگر مسابقه شبیه «مشاعره موضوعی» باشد، که دو نفر پاسخگوی هم باشند.

طرف مقابل این مثل را می آورد.

- دوست خوب،از گوگرد هم نایاب تر است.

 این مثل، کمبود دوست خوب را می رساند.

3 - مسابقه مفهوم گویی ضرب المثل ها که بالا ذکر شد.

4 – یک نفر مثلی را می گوید: دیگران حکایت ریشه آن مثل را می گویند.

5 – مستند سازی مثل ها؛ که یک نفر مثلی فارسی یا مثلی از زبان دیگر ملل را، (نمونه اش را در پایان صفحه مطالعه بفرمائید) که با ذکر معادل فارسی آن است می گوید: دیگران سند قرآنی روایی آن را یاد آور می شوند.

6 - و بلأخره مسابقات همسو، که همین موضوع را با، حافظان موضوعی آیات قرآن ، شعر و ... به رقابت می پردازند.

نمونه مثل های دو زبانه (ایران وجهان)

سفارش به محبت و دوستی

محبت و دوستی: بی شک آغاز کلام مشترک درتمامی ادیان از «پند محبت» شروع می شود؛ اگر محبت به «خود» داری و بقای خویش را می خواهی، این ندا را پیوسته یه یاد داشته باش:

: إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِین‏ سوره ممتحنه آیه 8

خدا دادگران را دوست مى‏دارد.

وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِم سوره ممتحنه آیه 8

عدالت ورزید، زیرا خدا دادگران را دوست مى‏دارد.

«آنچه به خود نپسندی به دیگران مپسند»، دهخدا . ۱| ۴۸

«أحب للناس ما تحبّ لنفسک»

Do as you would be done by everyman dictionary of quotations and proverbs. P.۴۵۵

ان لم یکن لکم دینا و لایخافون المعاد فکونوا احرارا فی دنیاکم  امام حسین (ع)

مهر و محبت ، نه تنها وسیله سازش جوانان و بزرگسالان در سطح خانواده و کشور است ، بلکه این نیروى شگفت انگیز و حیرت زا مى تواند تمام انسان ها را در سطح جهانى با هم مرتبط کند و موجبات صلح و صفا، سازگارى و تفاهم ، و امنیت و آسایش را براى همه ملل و اقوام بشرى فراهم سازد.

کتاب جوان از نظر افکار و تمایلات خطّ محترم فلسفى (ره)

سفارش به کار و تلاش

کار و تلاش و توکل به خدا: توکل و اعتماد بر فیوضات و تاییدات ارهی همراه با تلاش و کوشش و تمسک به اسباب و وسایل، مطمئن ترین راه رسیدن به اهداف مثبت:

«از تو حرکت از خدا برکت»، دهخدا: ۱/۱۱۴

«الحرکهُٔ بَرَکهٔ»، معجم کنوز الامثال، ص ۳۲۰

" Use the means and God will give the blessing ", E.D, p. ۵۱۶

کیفر دهی خداوند

چوب خدا صدا ندارد

The miles of God grind slowly (but they grind exceeding small)

والسلام با آرزوی موفق برای شما.   

خادم موحدان عالم مرتضوی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ اسفند ۹۸ ، ۱۰:۰۰
فرهنگسازان حجة ابن الحسن (عج)