مدرسه تعلیم و تربیت‏

مدرسه تعلیم و تربیت‏

مدرسه تعلیم و تربیت‏

مدرسه تعلیم و تربیت‏

مدرسه تعلیم و تربیت‏

۶ مطلب در اسفند ۱۳۹۹ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن عرض تبریک سال روز ولادت امام حسین (ع)

و نیز ولادت برادر گرانقدر او حضرت ابالفضل العباس (ع)

معرفی امام حسین (ع)

 نام: حسین

پدر و مادر: امام علی بن ابیطالب و حضرت فاطمه زهرا

شهرت: سید الشّهداء

کُنیه: ابا عبداللَّه

زمان و محلّ تولّد: سوّم شعبان سال 3 هجرت در مدینه

زمان و محل شهادت: روز عاشورای سال 61 ه. ق در کربلاء در سن 57 سالگی.

مرقد شریف: در کربلاء مقدّس.

دوران زندگی: در چهار بخش:

1 - عصر رسول خداصلی الله علیه وآله )حدود 6 سال(

2 - دوران ملازمت با پدر )حدود 30 سال(

3 - ملازمت با بردارش امام حسن )حدود ده سال(

4 - مدت امامت: ده سال

فرزندان امام حسین (ع )

امام حسین (علیه السلام ) داراى شش فرزند بود:

1 - على بن الحسین (امام سجّاد) کُنیه او ((ابومحمّد)) بود، مادرش ((شاه زنان )) دختر یزدگرد (سوّم ) بود.

2 - على بن الحسین (علیه السلام ) (معروف به على اکبر) که در کربلا در جریان عاشورا به شهادت رسد، مادرش ((لیلى )) دختر ابوقرة بن عُروة بن مسعود ثقفى بود.

3 - جعفر بن حسین که فرزند نداشت و مادرش از قبیله قُضاعیّه بود، و جعفر در زمان حیات امام حسین (علیه السلام ) از دنیا رفت .

4 - عبداللّه ، که در روز عاشورا در آغوش پدر بود، تیرى از جانب دشمن به او اصابت کرد به طورى که سرش را از بدنش جدا نمود و به شهادت رسید.

5 - سکینه ، که مادرش ((رباب )) دختر امرء القیس بن عدى از قبیله کلبى بود.

6 - فاطمه که مادرش ((اُمّ اسحاق )) دختر طلحة بن عُبیداللّه از قبیله تَیْم بود.

مختصری از زندگانی امام حسین (ع)

فهرست ویژگی هاى آن حضرت که افزون بر 300 ویژگى است که در 30 عنوان بدین ترتیب خواهد آمد:

1 ویژگی ها و امتیازات آن حضرت از آغاز تا فرجام آفرینش 

1 در آفرینش نور وجودش .

2 نور وجودش از عالم ذر تا عالم رحم .

3 از ولادت تا دوران کودکى .

4 به هنگامه شهادت .

5 پس از شهادت .

6 منزلت او در قیامت .

7 پس از روز رستاخیز.

2 ویژگی ها، صفات ، ارزشهاى اخلاقى و عبادى آن حضرت در دوران کودکى

3 ویژگى، صفات ، ارزشهاى اخلاقى و عبادى آن حضرت در روزعاشورا.

4 الطاف خاصّ خدا بر او. 

1 نمونه هاى بى نظیر.

2 سخن خدا با او.

3 نشانه ها از برترین بندگان .

4 نشانه ها از بزرگترین مخلوق .

5 نشانه ها از بهترین موجودات .

6 نشانه ها از شایسته ترین صفات دیگر پدیده ها.

7 احترام ویژه خدا به او پیش از شهادت .

8 احترام ویژه خدا به او پس از شهادت .

5 جلوه هاى بارز از الطاف خاصّ خدا به او. 

6 خشوع دل ، محبّت عمیق قلبى و گریه با یاد و نام او. 

7 ویژگیهاى زیارت آن حضرت . 

8 در رابطه با قرآن . 

9 در رابطه با کعبه . 

1 کعبه حقیقى .

2 گرامى داشت کعبه .

3 زیارت حسین یا حجّ و عمره .

4 بیت اللّه .

10 حسین و پیام آوران خدا. 

1 حسین و آدم .

2 حسین و نوح .

3 حسین و ادریس .

4 حسین و ابراهیم .

5 حسین و اسماعیل .

6 حسین و یعقوب .

7 حسین و یوسف .

8 حسین و صالح .

9 حسین و هود.

10 حسین و شعیب .

11 حسین و ایّوب .

12 حسین و زکریّا.

13 حسین و یحیى .

14 حسین و اسماعیل ... .

15 حسین و موسى .

16 حسین و داوود.

17 حسین و سلیمان .

18 حسین و عیسى .

امام حسین (ع) پس از ولادت 

نخستین جایگاه نور وجود حسین علیه السلام پس از ولادت ، دو دست و آغوش پرمهر پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله بود.

آن حضرت در کنار درب اطاق فاطمه علیها السلام ایستاده و طلوع نور وجود حسین علیه السلام در افق جهان را انتظار مى کشید. هنگامى که جهان را به نور وجودش نورباران ساخت و براى آفریدگارش سجده کرد؛ پیامبر ندا داد که : (هان اى اسماء! فرزند ملکوتیم را بیاور ... .)

او گفت : (هنوز نظیف و آماده دیدارش نساخته ام .)

پیامبر با تعجّب فرمود: (شما او را نظیف مى کنید؟ خداوند او را نظیف و پاک و پاکیزه ساخته است .)(1)

اسماء نگریست و واقعیّت را دریافت و آن کودک ملکوتى را در پارچه اى پشمین به سوى پیامبر صلى الله علیه و آله آورد.

پیامبر حسین علیه السلام را در آغوش گرفت و متفکّرانه بر او نگریست وگریستن آغاز کرد و در حالى که آن کودک را مخاطب ساخته بود، فرمود:

(... حسین جان ! به راستى که بر من گران است ... گران .)(2)

پس از روى دست و آغوش پیامبر، گاهى شانه فرشته وحى جایگاه او بود و گاهى شانه و دوش و سینه پیامبر. پیامبر صلى الله علیه و آله گاهى او را بر روى دستان مقدّسش مى گرفت تا در برابر دیدگان نظاره گر، بوسه بارانش کند و گاهى بالا مى برد تا همه بنگرند و موقعیّت او را دریابند.

1) بحارالانوار، ج 43، ص 256، ح 34.

2) جلاء العیون ، ج 2، ص 6 و بحارالانوار، ج 43، ص 243 با اندک تفاوتى .

بر گرفته از کتاب: ویژگی های امام حسین علیه السلام

ترجمه : الخصائص الحسینیّة تألیف : آیت اللّه حاج شیخ جعفر شوشتری

فضائل امام حسین (ع)

مقدمه:

کلمه ﴿ کهیعص﴾؛ این حروف که خداوند سورۀ مریم (سلام‌الله‌ علیها) را با آن ها آغاز کرده، اخبار غیبی است که خداوند آنها را به بنده‌‏اش حضرت زکریا (علیه‌السلام) تعلیم داده است «قَالَ هَذِهِ الْحُرُوفُ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَیْب‏».

جریان بدین شرح است که حضرت زکریا (علیه‌السلام) از خداوند درخواست کرد تا نام‏‌های مبارک پنج تن آل عبا (علیهم‌السلام) را به او تعلیم دهد که جبرئیل (علیه‌السلام) برای تعلیم این اسماء بر او نازل شد. هر وقت حضرت زکریا (علیه‌السلام) نام‏‌های مبارک محمد، علی، زهراء و حسن (علیهم‌السلام) را می‌‏برد غم و اندوه وی بر طرف می‏‌شد، اما هرگاه نام مبارک حسین (علیه‌السلام) را می‌‏برد گریه راه گلوی او را می‏‌گرفت و نفس وی به شماره می‏‌افتاد تا اینکه روزی حضرت زکریا (علیه‌السلام) گفت: خدایا! برای چیست که هر وقت من نام آن چهار نفر را می‏‌برم غم و اندوه من برطرف می‏‌شود اما وقتی نام حسین (علیه‌السلام) را می‌‏برم چشمانم اشکبار و نفسم به شماره می‌‏افتد.

خداوند داستان شهادت امام حسین (ع) را برای زکریا (علیه‌السلام) شرح داد و فرمود:

«کهیعص»؛ (ک) یعنی کربلای امام حسین(ع)، (ه) هلاکت، (ی) یزید، (ع) عطش امام حسین و (ص) به معنای صبر است، پس از این ماجرا بود که حضرت زکریا (علیه‌السلام) به شدت تحت تأثیر قرار گرفت، «فَلَمَّا سَمِعَ ذَلِکَ زَکَرِیَّا لَمْ یُفَارِقْ مَسْجِدَهُ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ وَ مَنَعَ فِیهَا النَّاسَ مِنَ الدُّخُولِ عَلَیْهِ وَ أَقْبَلَ عَلَى الْبُکَاءِ وَ النَّحِیب‏» (1)، هنگامی که حضرت زکریا (علیه‌السلام) این جریان را شنید مدت سه روز از مسجد خویش خارج نشد و در آن مدت اجازه ورود به احدی نداد، آنگاه مشغول گریه و زاری شد. «فَأَنْبَأَهُ اللَّهُ تَعَالَى عَنْ قِصَّتِهِ وَ قَالَ‏ کهیعص‏ فَالْکَافُ اسْمُ کَرْبَلَاءَ وَ الْهَاءُ هَلَاکُ الْعِتْرَةِ وَ الْیَاءُ یَزِیدُ وَ هُوَ ظَالِمُ الْحُسَیْنِ ع وَ الْعَیْنُ عَطَشُهُ وَ الصَّادُ صَبْرُه‏».

(1) (کمال الدین و تمام النعمة، ج‏2، ص: 461)

برچسب ها:

  • مختصری از زندگانی امام حسین (ع)x
  • امام حسین (ع) پس از ولادتx
  • فضائل امام حسین (ع)x
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ اسفند ۹۹ ، ۰۷:۱۸
فرهنگسازان حجة ابن الحسن (عج)

ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد

دل رمیده ما را انیس و مونس شد

***

نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت

به غمزه، مسئله آموز صد مدرّس شد

جایگاه بعثت پیامبر اکرم (ص)

سال روز بعثت پیامبر اکرم (ص)، روز بزرگی برای تاریخ و بشریت است. واقعه بعثت، جایگاه ویژه ای در فرهنگ مسلمانان دارد.

معنای لغوی بعثت

"بعثت، در لغت به معنی برانگیختن، برانگیزاندن، فرستادن، بیدار کردن وزنده کردن است و در اصطلاح فرستادن خدای متعال است، انسانی را به سوی بشریت تا آنان را به راه حق و حقیقت دعوت کند.

لزوم ارتباط با پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت طاهرینش (ع) 

به طوری که در آیات قرآن و احادیث اهل بیت (ع) بیان گردیده است، خداوند متعال در زمان‌های مناسب پیامبرانی را برای هدایت مردم برانگیخته و هیچ قومی را بدون راهنمای الهی وانگذاشته است و مسلم است هر موحدی برای سعادتمندی خود باید با پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت طاهرینش (ع) در ارتباط باشد تا سعادتمند گردد.

نوید بعثت پیامبر (ص)

برخی از خصوصیات و نشانه‌های ظهور آن حضرت در کتب و اخبار ادیان پیشین مطرح بوده شاهدش قضیه بحیرا راهب مسیحی است و بسیاری از اهل کتاب و اعراب مشرک نیز با آن آشنائی قبلی داشتند.

قرآن کریم در این زمینه می‌فرماید:

« الَّذِینَ ءَاتَیْنَهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ‏ و کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَآءَهُمْ وَ إِنَّ فَرِیقًا مِّنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ یعلمون» (بقره/146)

«کسانی که به ایشان کتاب (آسمانی) داده‌ایم، همان گونه که پسران خود را می‌شناسند، او (محمد) را می‌شناسند و مسلماً گروهی از ایشان حقیقت را نهفته می‌دارند، و خودشان هم می‌دانند.»

بعثت، انقلابی بزرگ بر ضد جهل، گمراهی، فساد و تباهی

بعثت،انقلابی بزرگ بر ضد جهل، گمراهی، فساد و تباهی است و سزاوار منت گذاری خداوند و در بردارنده حکمت و تربیت است:

«لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُواْ عَلَیْهِمْ ءَایَتِهِ‏ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِى ضَلَالٍ مُّبِینٍ » (آل‌عمران/164)

«به یقین،خدا بر مؤمنان منّت نهاد (که) پیامبری از خودشان در میان آنان برانگیخت،تا آیات خود را بر ایشان تلاوت کند و پاکشان گرداند و کتاب وحکمت به آنان بیاموزد، و قطعاً پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند.»

حضرت علی (ع) درباره فلسفه بعثت پیامبر خاتم (ص) می‌فرمایند:

«....خداوند سبحان، برای وفای به وعده خود و کامل گردانیدن دوران نبوّت، حضرت محمّد (ص) را مبعوث کرد؛ و از همه پیامبران پیمان پذیرش نبوت او را گرفته بود، نشانه‌های او شهرت داشت؛ و تولدش بر همه مبارک بود. در روزگاری که مردم روی زمین دارای مذاهب پراکنده، خواسته‌های گوناگون و روش‌های متفاوت بودند؛ عده‌ای خدا را به پدیده‌ها تشبیه کرده وگروهی نام‌های ارزشمند خدا را انکار وبه بت‌ها نسبت می‌دادند وبرخی به غیر خدا اشاره می‌کردند. پس خدای سبحان، مردم را به وسیله پیامبر (ص) از گمراهی نجات داد وهدایت کرد واز جهالت رهایی بخشید. سپس دیدار خود را برای پیامبر (ص) برگزید وآنچه نزد خود داشت برای او پسندید واو را با کوچ دادن از دنیا گرامی داشت...»

اتفاق بزرگ حوادث لحظه بعثت

همراه اولین نزول وحی و در لحظه بعثت،حوادثی بزرگ اتفاق افتاد که از آن جمله می‌توان به شنیده شدن صدای ناله‌ای اشاره کرد که حضرت علی (ع) در باره آن می‌فرمایند: «صدای ناله شیطان را در هنگام نزول اولین وحی به آن حضرت شنیدم، عرض کردم یا رسول الله این ناله چیست؟ فرمود: این شیطان است که چون از اطاعت شدن ناامید شده چنین به ناله درآمده است.»

آغاز بعثت پیامبر (ص)

آغاز بعثت در غار حرا با نزول آیاتی از سوره مبارکه علق همراه بوده است، اما در این که بعثت در چه زمانی رخ داده است، اختلاف ‌نظر وجود دارد و همین باعث اختلاف در زمان نزول قرآن نیز شده است.عده‌ای بعثت را در 27 رجب می‌دانند، برخی دیگر آنرا در  17، 18 و یا 24 ماه رمضان می پندارند و عده‌ای ربیع‌الاول را ماه مبعث برمی‌شمارند.

دانشمندان اهل سنّت برای اثبات بعثت در ماه مبارک رمضان به آیات سوره بقره، دخان و قدر استناد نموده‌اند، آنان می‌گویند در قرآن، نامی از رجب و بعثت در آن وجود ندارد. آن‌چه قرآن بر آن دلالت دارد نزول آن در ماه رمضان و شب قدر می باشد و چون بعثت پیامبر (ص)‌با نزول قرآن همراه بوده، بنابر این بعثت نیز در ماه رمضان به وقوع پیوسته است.

صاحب کتاب التمهید چنین می‌گوید:

براساس روایات اهل بیت (علیهم السلام) بعثت در ماه رجب واقع شده است، اما  قرآن به عنوان کتاب آسمانی، سه سال بعد از آن بر پیامبر نازل شده است و در این سه سال پیامبر (ص)‌دعوت مخفیانه داشتند. پس از آن دعوت علنی حضرت آغاز شد. که مقارن با آن نزول پیوسته قرآن هم آغاز گردید.

شیعه بر این باور است بعثت پیامبر (ص) طبق برخی روایات روز 27 رجب4 پنج سال پس از تجدید بنای کعبه، در سن چهل سالگی آن حضرت اتفاق افتاد. مستند این سخن روایات فراوانی است که از اهل بیت (ع) به ما رسیده است.

زمانی که حضرت مانند همیشه در غار حرا واقع در کوه نور مشغول راز ونیاز با معبود خویش بود فرشته وحی از جانب پروردگار نازل می‌شود وآن حضرت را به خواندن فرا می‌خواند: ای محمد بخوان، پیامبر فرمود: چه بخوانم؟ پس جبرئیل آیاتی از قرآن را عرضه کرد:

« اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِى خَلَقَ،خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ،اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ، الَّذِى عَلَّمَ بالقلم، عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ » (آیات 1- 5)

«بخوان به نام پروردگارت که آفرید. انسان را از ع‍َلَق آفرید. بخوان، وپروردگار تو کریمترین است. همان کس که به وسیله قلم آموخت، آنچه را که انسان نمی‌دانست آموخت.»

بعثت نور

از حرا آیات رحمان و رحیم آمد پدید

با نخستین حرف، قرآن کریم آمد پدید

***

صوت «اقرا باسم ربک» می رسد بر گوش جان

یا که از غار «حرا»، خُلق عظیم آمد پدید

همراه اولین نزول وحی ودر لحظه بعثت،حوادثی بزرگ اتفاق افتاد که از آن جمله می‌توان به شنیده شدن صدای ناله‌ای اشاره کرد که حضرت علی (ع) در باره آن می‌فرمایند:

«صدای ناله شیطان را در هنگام نزول اولین وحی به آن حضرت شنیدم، عرض کردم یا رسول الله این ناله چیست؟ فرمود: این شیطان است که چون از اطاعت شدن ناامید شده چنین به ناله درآمده است.»

صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

خوش رحمتی است یاران، صلوات بر محمد

گوییم از دل و جان، صلوات بر محمد

***

گر مؤمنیّ و صادق، با ما شوی موافق

کوریّ هر منافق، صلوات بر محمد

همراه ما باشید در ایتا با عنوان های دانستنی هایی از معصومان علیهم السلام و مدرسه تعلیم و تربیت
@madresehtalim 

والسلام مرتضوی

برچسب ها:

  • جایگاه بعثت پیامبر اکرم (ص)x
  • بعثت. انقلابی بزرگ بر ضد جهل. گمراهی. فساد و تباهیx
  • اتفاق بزرگ حوادث لحظه بعثت پیامبر (ص)x
  • آغاز بعثت پیامبر (ص)x
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ اسفند ۹۹ ، ۱۲:۳۲
فرهنگسازان حجة ابن الحسن (عج)
بنام خدا
استفاده از دانستنی های معصومان (ع)
کم برخورداری ما از علم و دانش و پاسخگو نبودن علم های تجربی به تمامی نیازهای بشر و نیز راهکار و چگونگی آموزش رفتاری در شرایط زمانی و مکانی نیاز مبرم خدمت گذاران حوزه تعلیم و تربیت را به آشنایی با دانستنی های معصومان علیهم السلام اقتضا دارد به نمونه علمی رفتاری امام کاظم (ع) در این مورد توجه فرمائید.
شرایط زمانی زندگانی امام کاظم (ع)
امام کاظم  علیه السلام در سال ۱۷۰ هجری تا ۱۸۳ هجری بیشترین زمان آن را در زندان «هارون» به سر می‌برد. در تاریخ بعضی چهار سال و بعضی هفت سال و بعضی بیشتر نوشته اند. چرا که این کارها همه پنهانی انجام می شد و مردم از حال امام معصوم خود بی خبر بودند  یعنی پیروان و  خانواده او نمی دانستند امام کاظم (ع) در کجا و در چه شرایطی زندگی می کنند!؟
مظهر ظلمت و تاریکی تحمل دیدن نور و روشنایی را ندارد.
تنها به خاطر مقام معنوی امام (ع) و محبوبیت او نزد مردم نبود که «هارون الرشید لعنت الله علیه» او را زندانی می کرد، مخفیانه امام (ع) با مردم مطلع بود،از قیام علویان می ترسیم.
 ویژگی های لازم برای برخورد صحیح
امام  موسی کاظم علیه السلام فردی شجاع  و صریح اللهجه بود  نمونه آن :
 هارون رشید مناظراتی با حضرت دارد که در تاریخ نوشته شده است. به مناسبت روز در اینجا به یکی از مناظرات  حضرت اشاره می گردد.
 در مورد این سوال هارون :  که چرا شما را فرزندان رسول خدا صلی الله علیه و آله می گویند و ما را نمی گویند؟
امام علیه السلام جواب داد!
اول اینکه؛  برای این جهت است که پیامبر (ص) نمی تواند با زنان ما ازدواج کند  ولی با زنان شما می‌تواند ازدواج کند،  بنابراین به ما نزدیک تر است.
دوم این که؛  با وجود فرزندان،  عمو ارث نمی برد.
سوم اینکه؛  عیسی علیه السلام در قرآن نسبتش به حضرت ابراهیم علیه السلام می رسد،  اگر چه از طرف مادر است.
دلیل چهارم اینکه،  آیه مباهله  صراحت به این قضیه دارد.
 در مناظره دیگری هارون گفت:
 من فدک شما را پس می دهم.
امام علیه السلام فرمود:
فدک در حال حاضر از شرق تا غرب به آن است و تمام ممالک اسلامی را شامل می شود.
هارون گفت:
پس برای ما چیزی باقی نمی ماند!
علت دشمنی هارون با امام کاظم علیه السلام
این دشمنی از روی علم و اطلاع بود،  یعنی می دانست امام در موضع حق است،  حق خلافت و ولایت برای این خاندان است  نه عباسیان!  این سخن را پنهانی به فرزندنش  امین و مهمون بیان کرد و گفت:
 به خاطر حکومت،  ما با این خاندان درستیز هستیم!  وگرنه خلافت و ولایت حقه این خاندان است!
والسلام مرتضوی
برچسب ها:
  • شرایط زمانی زندگانی امام کاظم (ع)x
  • ویژگی های لازم برای برخورد صحیحx
  • نمونه مناظرات امام موسی بن جعفر (ع)x
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ اسفند ۹۹ ، ۰۷:۳۳
فرهنگسازان حجة ابن الحسن (عج)

بسم الله الرحمن الرحیم

از جمله پیش نیاز های تعلیم و تربیت آشنایی با آیات شریفه قرآن و روایات معصومان (ع) است.

به میمنت بعثت پیامبر خاتم حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله با موضوع اهمیت آشنایی با احادیث و موضوع بندی روایات معصومان علیهم السلام در خدمت دوستداران معصومان علیهم السلام هستیم.

برکات آشنائی با قرآن و احادیث و روایات معصومان علیهم السلام

از برکات مطالعه و شنیدن احادیث و روایات معصومان علیهم السلام، دستیابی،به، روانشناسی، جامعه شناسی، و نیز بدست آوردن راهکارهای بسیاری از قبیل راهکارهای اخلاقی، تربیتی و ... است

راهکار استفاده و کاربردی کردن آیات و روایات معصومان (ع)

نمونه ارائه راهکارهای اخلاقی با شیوه نقل روایات؛ که بسیار اثرگذار است.

پس از آشنائی با چگونگی موضوع بندی عنوان های اصلی و فرعی آیات قرآن و روایات و دیگر منابع. بدست آوردن راهکارهای مختلف زندگی است آسان مردد. به نمونه ای از این فعالیت توجه فرمائید:

نمونه راهکارهای اخلاقی قرآن روائی

همسو بودن احادیث با قرآن

احادیث معصومان (ع) معمولا همسوی با قرآن هستند. به نمونه ای از این همسویی توجه بفرمائید :

 در حدیث شریف نیز آمده است:

عن علیّ علیه السّلام: التّوبة تطهّر القلوب و تغسّل الذّنوب.

الحکم الزاهرة با ترجمه انصارى         489    148

توبه دل ها را پاک و گناهان را می شوید

شیوه تبدیل سیئات به حسنات (گرفتن خوبی، عوض بدی)

در قرآن علاوه بر آیه : إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئات‏

سورة هود آیة 114

البته حسنات و نکوکاری ها، سیّئات و بدکاری ها را نابود مى‏سازد

می فرماید : نیکی و انجام کار  نیک باعث تبدیل شدن کار های زشت به حسنه و کار خوب می گردد

ِإِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیما فرقان آیه 70

مگر آن کسانى که از گناه توبه کنند و عمل صالح به جاى آرند، پس خدا گناهان آنها را بدل به حسنات گرداند، و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است‏

غفران الهى به نحوى است که از نامه عمل محو می کند و از نظر ملائکه می برد حتى از خود بنده هم فراموش می شود که احدى جز ذات مقدس او اطلاعى ندارد بلکه بجاى معاصى در نامه عمل حسنات ثبت می شود

بنابراین تبدیل سیّئات بحسنات تبدیل گرفتارى ها و ظلمت هاى زندگى است به امنیت و خوشى و خوشبختى و نور.

نمونه تهیه موضوع فرعی برای آیات و روایات

اهمیت انجام کار نیک و نیکی کردن

ابزار و اسباب جابجایی بدی ها به خوبی

هدف از نیکی به دیگران !

چرا به دیگران کمک کنیم؟

برکات و پاداش نیکی به دیگران چیست؟

چه نیازی به انجام کارد نیت داریم؟

کاربرد موضوع بندی قرآن و روایات

گفتنی است بر اثر آشنایی با روایات وآیات قرآن این توان برای شما به وجود می آید که بتوانید قلم در دست گرفته تمرین مقاله نویسی کنید طرح های مختلف بدهید و حتی محتوای فیلم و سریال تهیه کنید و....

از باب مثال : با همین محتوای مسئله نیکی کردن به دیگران را با ضمیمه کردن آنچه راجع به بدی نسبت به دیگران می دانید؛ می ‌توان سریالی برای نشان دادن کارهای منفی و مثبت تهیه کنید مثل سریال ترکیه ای که در یک طرف فردی کار نیک انجام می داد و از سوی دیگر شخصی کار زشت و بدی خیانت و این قبیل کارها را انجام می داد.

ما با آموزه های دینی که داریم می توانیم محتوای صدها مثل این سریال بسیار آموزنده را با داستان های تاریخی خاطرات و زندگی نامه های مردم، بزرگان، انبیاء الهی، خلفای جور و.... با محوریت قرآن و عترت تهیه کنیم.

و نیز می توان طرح راهکار اقتصادی در امور خیر را با شفاف سازی داشته های مالی؛ فعلی و معرفی درآمدها و هزینه های جاری، به اطلاع مردم در اقصی نقاط کشور رسانده و بدین نحو. وسیله تشویق مردم را به نیکوکاری و انجام امداد های مالی جانی، قلمی و غیره قرار دهیم. یاد آور می شود چشم انداز این گفتار را در ایتا دانستنی هایی از روایات و احادیث معصومان (ع) مطالعه بفرمائید

برای سلامتی امام زمان (عج) صلوات

والسلام مرتضوی

برچسب:

  • برکات آشنائی با قرآن و احادیث و روایات معصومان علیهم السلامx
  • راهکار استفاده و کاربردی کردن آیات و روایات معصومان (ع)x
  • همسو بودن احادیث با قرآنx
  • نمونه تهیه موضوع فرعی برای آیات و روایاتx
  • کاربرد موضوع بندی قرآن و روایاتx
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۲۹
فرهنگسازان حجة ابن الحسن (عج)

سرآغاز علم و دانش و استادی خداست

این روزها سخن از امام علی علیه السلام بسیار است و نیز مداحی و مدیحه سرایی شعرخوانی و فضیلت گویی آن حضرت زیاد به چشم می‌خورد و به گوش می شنویم. مهم دقت و تیزبینی در اصل این واقعه است. که ما به طور خلاصه به گوشه‌ای از این قضیه اشاره خواهیم داشت و بقول معروف: در خانه اگر کس است یک حرف بس است.

جایگاه استادی و معلمی

سرمنشأ مسئله علم و دانش استادی و شاگردی برگشت به پروردگار متعال است.

إِنَّ اللّهَ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ سوره نحل آیه: 74.

سپس انبیا هستند که از این علم خداوند مستقیماً برخوردار می شوند «علم لدنی» 

چنانچه در پیامبر اکرم (ص) نقل شده: أدّبنی ربی فأحسن تأدیبی؛ پروردگارم مرا تأدیب کرد و نیکو تأدیب کرد.» (مجلسی: 1403: 16 / 210)

و دیگر برخورداران از این علم با واسطه جانشینان آنها هستند. از این رو می بینیم؛ داستان « رد شمس» امام علی علیه السلام اتفاق می افتد و مرتب در  فضیلت گویی آن حضرت، تکرار می‌شود. و از این قبیل است دیگر معجزات و کرامت هایی که از انبیا و اولیای الهی دیده شده و دیده می شود.

همین گونه است؛ استادی و آموزش که خداوند اولین آموزکار است و ...

اما نسبت به استادی حضرت امام علی علیه السلام سخن گفتن دشوار است بطوری که حتی غیر مسلمانان در آن مبهوت مانده اند و او را ستوده اند، اگر بخواهیم از باب تیمن و تبرک مطلبی گفته باشیم « که متآسفانه غفلت مسلمانان و هوشیاری دشمن علتی برای عقب افتادگی مسلمان ها شده» کافی است، اشاره به عنوان حکایت آموزش دیده این مکتب یعنی سلمان فارسی و تعجب ابوذر غفاری از انجام کارهای خارق العاده او داستان معروف است اگر نشنیده اید، پی گیر باشید.

نقش معلم و استاد و مربیان در جامعه

حال که جایگاه استادی و ریشه آن روشن شد، بد نیست اشاره ای هم به نقش معلم و استاد و مربیان عزیز در جامعه داشته باشیم.!

وقتی می بینیم استاد « عمر بن عبدالعزیز» با به کارگیری شیوه درست؛ توانست تلاش دیرینه دشمن را برای بدنام کردن امام علی علیه السلام خنثی کند، دیگر اطاله سخن در این مورد دیگر ضرورتی ندارد.

فقط در اینجا به دو پیام (یکی برای استادان گرانقدر و دیگری برای دانش آموزان و دانشجویان عزیز) اشاره می کنیم.

1 - الف: استادان عزیز و گرانقدر؛ ما، نباید از جایگاه خود به خاطر بعضی از اغراض مادی پائین بیائیم و تلاش کنیم با خود آگاهی، مجهز به پیش نیاز های استادی شده تا با هدف نقش آفرینی در جامعه به میدان آمده و شجاعانه پیش رویم تا خداوند جایگاه ما را متعالی گرداند. از این رو هم بگوئیم و بنویسیم و نیز با تربیت خود و دیگران از فرصت استفاده بهینه کرده تا فرزندانی بالنسبه، چون امام علی (ع) به جامعه تحویل دهیم (چرا که: لایقاس بآل محمد احد من هذه الائمة) آری امام علی (ع) در دامان پیامبر اکرم (ص) تربیت شد و این حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) بودند که امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) را پرورش دادند و با این تلاش خود؛ نام آنان در عالم به نیکی باقی مانده و تا قیامت باقی خواهد ماند.

ب : پیام دیگر اینکه دقت کنیم خدای ناکرده به دست ما حق الناسی ضایع نشود، چرا که پاسخگوی آن در پل صراط و موقع حساب، بسیار گران تمام خواهد شد.

2 - پیامی برای شاگردان این مکتب، که سعی کنیم حرف شنو خوبی بوده، تا از علم دانش امام علی (ع) استفاده نمائیم، تا چون گذشتگان گرفتار نباشیم و این را در نظر داشته باشیم که اگر در وظیفه خود سستی کنیم آینده گان بر ما نخواهند بخشند. با آرزوی موفقیت برای شما.

یاد آوری : جهت مطالعه بیشتر راجع به معصومان (ع) به وب سایت «فرهنگ سازان حجة بن الحسن (عج) » مراجعه بفرمائید.

و جهت مشاهد چشم انداز فعالیت های مؤسسه و تک واژه های آموزشی به این آدرس مراجعه شود.

کانال : https://eitaa.com/madresehtalim

والسلام مرتضوی

برچسب ها:

  • جایگاه استادی و معلمیx
  • نقش معلم و استاد و مربیان در جامعهx
  • سرآغاز علم و دانش و استادی خداست
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ اسفند ۹۹ ، ۱۶:۰۸
فرهنگسازان حجة ابن الحسن (عج)

بسم الله الرحمن الرحیم

پیشاپیش عیدتان مبارک باد

بحث ادب از میان بحث های اخلاقی تربیتی؛ شاخه و برگ های زیادی دارد. از بیان مکارم اخلاقی و چگونگی برخورداری از آن گرفته، تا بیان رذائل اخلاقی و شیوه مبارزه با آنها. مصداق های آن نیز مختلف است از جمله تربیت و ادب فرزند و دانش آموز و ...

اما در اهمیت برخورداری فرزند و دانش آموز از ادب که با تربیت صحیح امکان پذیر است. باید گفت همان طوری که باید برای مؤدب بودن آنها تلاش کرد، باید با پیش نیازهای آموزش و پرورش بخش؛ مربی و استاد، نیز آشنا باشیم تا از افراط و تفریط در این مورد نیز پرهیز شود و خدای ناکرده تاریخ ... تکرار نشود.!

از این رو یکی از این باید ها و نباید ها آشنایی با روانشناسی کودک است که مسئولان تربیتی و مربیان عزیز لازم است بیشتر توجه فرمایند.

گفته نشود در حدیث آمده است: «الولد سید سبع سنین» پس باید با بچه با ملایمت رفتار شود؟

پاسخ اینکه: تمام آموزش ها؛ حد و مرزی دارد. اینکه ما بگوییم فرزند را باید آزاد گذاشت هر کاری دلش می خواهد بکند و هر چه می خواهد بگوید! این سخن، برداشت اشتباه از روایت است.چرا که هیچ صاحب عقلی اجازه نمی دهد پدر و مادر بازیچه دست فرزند باشد.

قبل از نمونه سرزنش روایی این عمل، بنحو اشاره این تذکر لازم است که علاوه بر عاق والدین عاق فرزند نیز داریم.

در روایتی از امام حسن عسگری علیه السلام آمده:

بی باکی و دریدگی فرزند نسبت به پدر خویش در کودکی در بزرگی او را به نافرمانی نارضایتی پدر می‌کشاند.  بحارالانوار جلد ۷۵ صفحه ۳۷۷

جُرأةُ الوَلَدِ عَلى والِدِهِ فی صِغَرِهِ تَدعُو إلَى العُقوقِ فی کِبَرِهِ؛

گستاخى فرزند بر پدر خود در خُردى، به عاقّ او در بزرگى انجامد.

این روایت گویایی وجود داشتن حد و مرز حتی برای ملایمت و نرمی است حتی در مورد فرزند کوچک و نو آموزان عزیز و نیز خواسته به ما بفهماند که باید از بی باکی و دریدگی فرزند جلوگیری شود و با آن مبارزه کنیم.

برعکس متأسفانه آنچه ما در جامعه می بینیم خلاف این آموزه دینی وجود دارد یعنی بسا طنز ها و حکایت ها؛ مشاهده می‌شود، که بوی اشاعه فحشاء آن بیشتر است تا شادی آفرینی هدف دار آن؛ که برای شاد نگه داشتن مردم لازم است.

سؤال : چنانچه گفته شود پدر و مادر اعم از نسبی یا معنوی و فرهنگی؛ باید این نمونه ها طنز ها و لطیفه ها را بداند تا اگر خدای ناکرده فرزند یا دانش آموز آن ها؛ چنین گفتاری را به میان آورد؛ چنین سخنان را، حمل بر نبوغ فکری فرزند و دانش آموز نکنند، و پیش از این اتفاق؛ خود را برای برخورد صحیح با چنین موضوعی آماده کرده باشند؟

پاسخ اینکه : بعضی از افراد در جامعه هستند که یا عقلشون نمی رسد و آمادگی چنین برداشتی را ندارند و یا عمدا این سوژه ها را برای خود نشان دادن بکار می گیرند. بنابراین مطرح کردن این گونه طنزها و لطیفه ها در ملأ عام و بین مردم عادی کار درستی نیست. بلکه جای این گونه سخن ها در آموزش ضمن خدمت مربیان و کلاس سبک زندگی و فرزند پروری است؛ آن هم با پس و پیش آن! یعنی ابتدا بستر سازی اولیه انجام شود و در آخر هم پیام توضیح داده شود و از آن نتیجه گیری شود.

نمونه راهکار تربیتی هشداری

از این رو می بینیم برترین آموزش رفتاری بر گرفته از روانشناسی کودک را؛ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و حضرت امیرالمومنان علی علیه السلام و قبل از آن ها پیامبر اکرم (ص) و همسر گرامی او حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها شته‌اند که فرزندانی مؤدب و دارای مکارم اخلاقی و به دور از رذائل اخلاقی تربیت کرده اند.

نتیجه اینکه برای دچار مشکل نشدن خود و فرزندانمان باید ابتدا با قرآن و سپس با سخنان به سیره معصومان علیهم السلام آشنا باشیم.

انشاء الله در ایام آتی به مناسبت پیش رو. به نمونه‌ای از آن ها در همین اطلاع رسانی و وبلاگ فرهنگ سازان حجت بن الحسن (عج) ارسال خواهد شد و پس از ورود اطلاعات مشاهده چشم انداز آن در کانال : https://eitaa.com/madresehtalim.

والسلام مرتضوی

برچسب:

  • مکارم اخلاقی و چگونگی برخورداری از آنx
  • رذائل اخلاقی و شیوه مبارزه با آن هاx
  • ادب فرزند و دانش آموزx
  • عوامل عاق والدینx
  • عاق فرزند
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ اسفند ۹۹ ، ۰۹:۲۱
فرهنگسازان حجة ابن الحسن (عج)